Η Renault κάνει ένα βήμα μπροστά με μια νέα οικογένεια ηλεκτρικών vans, που εξελίχθηκε από τη FLEXIS. Με τα Trafic, Goelette και Estafette, που έχουν σε τρείς διαφορετικές κατηγορίες το ίδιο DNA, η γαλλική φίρμα έχει προσαρμόσει τα νέα αυτοκίνητα στις σημερινές απαιτήσεις των επαγγελματιών.
Το νέο Renault Master, που ψηφίστηκε ως “International Van Of The Year 2025”, επαναπροσδιόρισε πρόσφατα τα πρότυπα της κατηγορίας του, χάρη στην πρωτοποριακή του προσέγγιση, και το design «Aerovan». Το «Aerovan» προσφέρει την καλύτερη τιμή απόδοσης/οικονομίας στην αγορά, τόσο στις εκδόσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσεως, όσο και στις αντίστοιχες ηλεκτρικές.
Τα Trafic, Goelette και Estafette θα κατασκευάζονται όλα στη Γαλλία, στο εργοστάσιο του Renault Group στη Sandouville, σε μια νέα, αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα, πλατφόρμα τύπου skateboard. Η πλατφόρμα είναι σχεδιασμένη για βελτιστοποίηση του όγκου στο χώρο φόρτωσης, με χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα, με ‘κοντό’ εμπρός πρόβολο, και πίσω κίνηση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα μοντέλα να επιτυγχάνουν διάμετρο στροφής τόσο μικρή, όσο ενός Clio (10,3 μέτρα). Πέρα από την οικολογική συνείδηση, οι πιο σημαντικοί παράγοντες για ευκολία χρήσης στην πόλη, είναι οι συμπαγείς διαστάσεις τους και η ευελιξία.
Οικολογική συνείδηση
Σύμφωνα με τους στόχους βιωσιμότητας, η Renault αύξησε το ποσοστό των ανακυκλωμένων υλικών που χρησιμοποιούνται για το εξωτερικό και το εσωτερικό και των τριών αυτών επαγγελματικών της οχημάτων, που φτάνει τώρα στο 22,5%, ενώ το 80% αυτών των υλικών μπορούν να ανακυκλωθούν στο τέλος της ζωής τους. Αυτά τα ποσοστά δεν περιλαμβάνουν την μπαταρία.
Έως το 2030, το Group Renault στοχεύει να επιτύχει να κατασκευάζει οχήματα, των οποίων το 33% των εξαρτημάτων τους θα είναι προϊόν ανακύκλωσης.
Μεγάλη οικονομία και χαμηλή κατανάλωση
Για περισσότερη ευελιξία κατά τη χρήση, τα Trafic, Goelette και Estafette E-Tech διατίθενται με δύο επιλογές μπαταρίας: στάνταρ, και μεγάλης αυτονομίας.
Για χρήστες που διανύουν μεγάλες αποστάσεις, η μπαταρία μακράς εμβέλειας, τεχνολογίας NMC (nickel manganese cobalt), διαθέτει μεγαλύτερη απόδοση ισχύος προσφέροντας μέγιστη αυτονομία που φτάνει περίπου τα 450km WLTP* (για το Trafic).
Για τους επαγγελματίες που εργάζονται κυρίως σε αστικές περιοχές, η μπαταρία με τη στάνταρ αυτονομία, χρησιμοποιεί τεχνολογία LFP (lithium Iron phosphate), δεν περιέχει σπάνια μέταλλα όπως κοβάλτιο και νικέλιο, αποτελώντας μια εξαιρετικά ανταγωνιστική προσφορά σε ό,τι αφορά το κόστος και την αυτονομία, που φτάνει σχεδόν τα 350χλμ. WLTP* (για το Trafic), τιμή η οποία επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες πολλών επαγγελματιών.
Τεχνολογία 800V για υπερ-ταχεία φόρτιση
Μαζί με την εξασφάλιση και την ευελιξία λόγω αυτονομίας που προσφέρουν, οι μπαταρίες ενσωματώνουν και μία νέα τεχνολογία υπερ-ταχείας φόρτισης 800V, που διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τα καθημερινά δρομολόγια των επαγγελματιών, για πρώτη φορά σε οχήματα της Renault!
Με σύνδεση σε πηγή συνεχούς ρεύματος (DC), η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί από το 15 % – 80%, σε λιγότερο από 20 λεπτά.
Ηλεκτροκινητήρας επόμενης γενιάς
Με 150kW ισχύ, και 345Nm ροπής, ο νέος, σχεδιασμένος στην Ευρώπη, ηλεκτροκινητήρας, ξεχωρίζει για τα υψηλά επίπεδα οικονομίας που εξασφαλίζει.
Η ευελιξία της αρχιτεκτονικής SDV
Υπερ-δικτυωμένα και εύκολα στη χρήση, τα Trafic, Goelette και Estafette είναι τα πρώτα οχήματα της Renault που κατασκευάζονται με την αρχιτεκτονική SDV (‘Software Defined Vehicle’).
Θα μπορούν να λαμβάνουν αυτόματες ενημερώσεις μέσω της Renault, ώστε να εξασφαλίζεται η μακροζωία τους. Ωφελούν, επίσης, το οικοσύστημα των επαγγελματιών που τα χρησιμοποιούν, ενσωματώνοντας το ψηφιακό τους interface στην καρδιά του οχήματος, χάρη στο λογισμικό με την αρθρωτή δομή της αρχιτεκτονικής SDV.
Λειτουργίες V2X
Τα Trafic, Goelette & Estafette θα μπορούν να προσφέρουν λειτουργίες Vehicle-to-Load (V2L) και Vehicle-to-Grid (V2G).
Χάρη σε αυτή τη λειτουργία, δίνεται στο χρήστη η δυνατότητα φόρτισης εξωτερικών συσκευών (V2L, από το όχημα σε μια ηλεκτρική συσκευή) με σύνδεση σε πρίζα μέσα στην καμπίνα, στον χώρο αποσκευών, ή μέσω αντάπτορα που συνδέεται στην υποδοχή φόρτισης και χρησιμεύει για τη σύνδεση συσκευών (εργαλεία, υπολογιστές κλπ.).
Μπορούν, επίσης, να ενσωματωθούν στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και να παρέχουν ενέργεια από τις μπαταρίες τους (λειτουργία V2G) από το όχημα στο δίκτυο, χάρη στον αμφίδρομο φορτιστή που διαθέτουν.
Το Trafic, που λανσαρίστηκε το 1980, έχει παραχθεί σε πάνω από 2,5 εκατομμύρια μονάδες σε τρεις γενιές. Το αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο τέταρτης γενιάς, σηματοδοτεί και αυτό με τη σειρά του μια επαναστατική αλλαγή. Η έκδοση L1 προσφέρει όγκο φόρτωσης 5,1μ3, μήκος 4,87 και πλάτος 1,92μ. (ίδια και στα τρία οχήματα). Η έκδοση L2 έχει όγκο φόρτωσης 5,8μ3, μήκος 5,27μ., με το μεταξόνιο να είναι κατά 40εκ. μακρύτερο. Ταυτόχρονα, το συνολικό ύψος έχει μειωθεί στα 1,90μ., εξασφαλίζοντας έτσι πρόσβαση σε όλα τα χαμηλοτάβανα υπόγεια πάρκινγκ.
Χτισμένο πάνω στην ίδια πλατφόρμα και καμπίνα με το Trafic E-Tech, το Goelette E-Tech ξεχωρίζει για τη μεγάλη ευκολία μετατροπής του χώρου φόρτωσης. Χάρη στους ενισχυμένους άξονές του, μπορεί να μεταφέρει φορτία έως και 1,4 τόνο, ενώ το μοντέλο μπορεί να διασκευαστεί με όποιον τρόπο εκτιμήσει η Renault, πραγματοποιώντας μετατροπές είτε απευθείας από το εργοστάσιο και την Qstomize, ή από το δίκτυο των πιστοποιημένων συνεργατών της.
Προερχόμενο απευθείας από το Trafic van, και με τις ίδιες διαστάσεις και τον σχεδιασμό της καμπίνας του (εξωτερικά και εσωτερικά), το Goelette εκμεταλλεύεται πλήρως την ευελιξία της πλατφόρμας “skateboard” για να προσφέρει πολλές διαφορετικές “εργοστασιακές” εκδόσεις, όπως, για παράδειγμα, το καμπινάτο σασί, την «κόφα» ή την έκδοση με διευρυμένη καμπίνα.
Το Estafette E-Tech είναι ένα όχημα με μοντέρνο και πρωτοποριακό σχεδιασμό. Το όνομά του παραπέμπει στο van της Renault που έφερε επανάσταση στην κατηγορία του το 1959, υιοθετώντας μια διάταξη κίνησης στους εμπρός τροχούς, σε μια εποχή που τα επιβατικά αυτοκίνητα της μάρκας είχαν ακόμα κίνηση στους πίσω τροχούς. Μεταξύ 1959 και 1980, κατασκευάστηκαν πάνω από μισό εκατομμύριο Renault Estafette.
Το Estafette είναι εντυπωσιακά υψηλό (2,60μ.), επιτρέποντας σε έναν οδηγό ύψους 1,90 μ. να στέκεται όρθιος μέσα στο όχημα. Αν και το ύψος του το διαφοροποιεί από το Trafic, το Estafette κατασκευάζεται πάνω στην ίδια πλατφόρμα skateboard. Το μήκος του φτάνει τα 5,27μ. και ο όγκος του χώρου φόρτωσης είναι 9,2μ3.
Πόρτες και
Οι μικρές συρόμενες πλευρικές πόρτες με την προηγμένη σχεδίαση, ανοίγουν με μία μόνον κίνηση, έτσι ώστε να μη χρειάζεται ο οδηγός να τραβάει προς τα έξω και να σπρώχνει προς τα μέσα για να τις ανοίξει και να τις κλείσει, πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί/μεταφορείς όλων των μικρών vans. Έτσι ο οδηγός γλυτώνει πολύ χρόνο και διευκολύνει μία διαδικασία που χρειάζεται να κάνει πολλές φορές κατά τη διάρκεια ενός δρομολογίου.
Για να διευκολυνθεί ακόμη περισσότερο η εργασία των χρηστών-οδηγών, οι εξωτερικές χειρολαβές έχουν σχεδιαστεί για να ανοίγουν μόνο με τον αγκώνα, ώστε οι οδηγοί να μη χρειάζεται να αφήνουν κάτω τα εμπορεύματα για να ανοίξουν το χώρο φόρτωσης. Επιπλέον, για να διευκολυνθεί και αυτή η κίνηση, η δεξιά συρόμενη πόρτα – στην πλευρά του πεζοδρομίου – έχει γίνει ελαφρύτερη, αφαιρώντας τον αποθηκευτικό χώρο και τον μηχανισμό για το κατέβασμα του παραθύρου.
Όπως και σε όλα τα οχήματα που κατασκευάζονται για διανομές προϊόντων, το πίσω μέρος διαθέτει ρολό αντί για αρθρωτές πόρτες, κάτι που θα εμπόδιζε την πλήρη επαφή με τον χώρο φόρτωσης και θα απαιτούσε περισσότερο χώρο στάθμευσης για φορτο-εκφορτώσεις. Το ρολό ανοίγει με μια κίνηση του καρπού και οι περσίδες ολισθαίνουν κατά μήκος της οροφής, αντί να σχηματίζουν ένα ρολό τυλιγμένο σε κύλινδρο. Αυτό διατηρεί πλήρως εκμεταλλεύσιμο όλο το ύψος φόρτωσης.
Η επανάσταση του SDV
Το SDV ή αλλιώς ‘Software Defined Vehicle’, είναι μία τεχνολογική αποκάλυψη. Το λογισμικό δεν είναι πλέον περιφερειακό και δεν περιορίζεται σε ορισμένες λειτουργίες, όπως σε προηγούμενες αρχιτεκτονικές, αλλά είναι κεντρικό για ολόκληρο το όχημα. Αυτή η αρχιτεκτονική κεντρικού λογισμικού μπορεί να ενημερώνεται καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος, με τον ίδιο τρόπο όπως ένα τηλέφωνο ή ένα laptop.
Ο σχεδιασμός open software σημαίνει ότι οι εταιρείες θα μπορούν να ενσωματώσουν το δικό τους λειτουργικό σύστημα με το σύστημα πολυμέσων του οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες θα μπορούν να στέλνουν στους οδηγούς τους όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται κατά τη διάρκεια των δρομολογίων τους (χρόνος, διαδρομή, επαφές, σχόλια κ.λπ.).
Οχήματα με συγκεκριμένες λειτουργίες, όπως ψυγεία, ασθενοφόρα ή άλλες διασκευασμένες εκδόσεις, θα μπορούν επίσης να αξιοποιούν πλήρως την έξυπνη αρχιτεκτονική SDV.
Χάρη στην τεχνολογία SDV, τα Trafic, Estafette και Goelette εφοδιάζονται με ένα σύστημα πολυμέσων openR νέας γενιάς, με οθόνη 12 ιντσών και βελτιστοποιημένο για χρήση από ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV).
Διαθέτοντας τη μεγαλύτερη οθόνη στη γκάμα των LCV της Renault, αυτό το σύστημα προσφέρει πλοήγηση ειδικά σχεδιασμένη για LCV, λαμβάνοντας υπόψη τις διαστάσεις και το φορτίο του οχήματος, ώστε να αποφεύγονται οι δύσκολες διαδρομές. Με αυτόν τον τρόπο, το ενσωματωμένο σύστημα σχεδιασμού ηλεκτρικών διαδρομών, εμφανίζει τη βέλτιστη διαδρομή, προτείνοντας τις ιδανικές τοποθεσίες και χρόνους για στάσεις επαναφόρτισης, χάρη στην αυξημένη ακρίβεια μέτρησης της κατανάλωσης ενεργείας.
Για τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς και την ενίσχυση της ασφάλειας, τα Trafic, Estafette και Goelette διαθέτουν την υπηρεσία Safety Coach.
Αυτός ο σχεδιασμός open software σημαίνει ότι οι εταιρείες θα μπορούν να ενσωματώσουν το δικό τους λειτουργικό σύστημα με το σύστημα πολυμέσων του οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες θα μπορούν να στέλνουν στους οδηγούς τους όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται κατά τη διάρκεια των δρομολογίων τους (χρόνος, διαδρομή, επαφές, σχόλια κ.λπ.).