Την ευκαιρία να συναντήσει τον Ματ Ντίλον, έχει το κοινό του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αφού ο Αμερικανός ηθοποιός τιμά τη διοργάνωση με την πενθήμερη διά ζώσης παρουσία του. Ωστόσο, δίνεται μία επιπλέον δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους, να ξεναγηθούν και στον …εγκέφαλο του δημοφιλούς ηθοποιού και σκηνοθέτη, μέσω ενός πρωτότυπου project, το οποίο ο ίδιος χαρακτήρισε «εξωφρενικό».
Πρόκειται για την τελευταία ταινία του ανατρεπτικού καλλιτέχνη Γέσπερ Γιουστ, που εξερευνά το συναισθηματικό τοπίο του εγκεφάλου ενός ηθοποιού και προβάλλεται με τη μορφή οπτικής εγκατάστασης στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών. Εκεί βρέθηκαν οι δύο άντρες νωρίτερα, για να πραγματοποιήσουν τα εγκαίνια της εγκατάστασης και να εξηγήσουν πώς γνωρίστηκαν και πώς προέκυψε αυτή η ιδέα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
«Συναντηθήκαμε για πρώτη φορά σε μία έκθεση στο Βερολίνο, όπου εγώ είχα κάποιους πίνακες κι ο Γέσπερ μία εγκατάσταση. Γνωριστήκαμε και ταιριάξαμε αμέσως», δήλωσε αρχικά ο Ματ Ντίλον. «Είχα πολύ καιρό πριν την ιδέα να πειραματιστώ με έναν μαγνητικό τομογράφο και να εξερευνήσω τον εγκέφαλο ενός ηθοποιού, ο οποίος βιώνει αρκετά συναισθήματα, έτσι λοιπόν κάλεσα τον Ματ σε ένα δείπνο, όπου του το πρότεινα κι εκείνος αμέσως δέχτηκε», συμπλήρωσε ο Γέσπερ Γιουστ.
Επόμενο βήμα ήταν ο ηθοποιός, όντας ενσωματωμένος σε έναν σαρωτή fMRI, να απαγγέλλει έναν μονόλογο, ενώ το μηχάνημα καταγράφει και αποτυπώνει τα εγκεφαλικά του κύματα σε δισδιάστατες και τρισδιάστατες αναπαραστάσεις. «Ήθελα να έχω μία απεικόνιση του εγκεφάλου, ενώ ο ηθοποιός ερμηνεύει. Σκοπός μου ήταν να δείξω τη διαφορά μεταξύ των συναισθημάτων που βιώνει στη διάρκεια μιας ερμηνείας και των αληθινών συναισθημάτων ενός ανθρώπου. Μ’ αυτόν τον τρόπο ήθελα να υπογραμμίσω ότι τα συναισθήματα είναι παραστατικά», εξήγησε ο Δανός καλλιτέχνης. Διευκρίνισε ωστόσο ότι «δεν πρόκειται για επιστήμη, καθώς αν ήταν πείραμα, θα συμμετείχαν αρκετοί ηθοποιοί που θα περνούσαν απ’ αυτόν τον τομογράφο», όμως χαρακτήρισε το εγχείρημα ως «μία πολύ πετυχημένη συνάντηση μυθοπλασίας και ανατομίας».
Συνδυάζοντας την απεικόνιση των συναισθημάτων με την τεχνολογία fMRI, η ταινία στρέφει ένα αποστασιοποιημένο βλέμμα στα συναισθήματα ως πολιτισμικά αγαθά και στις συναισθηματικές αναπαραστάσεις ως τεχνητές – είτε αυτές τις υποδύεται ένας ηθοποιός είτε τις αποτυπώνει ένα μηχάνημα. «Πρόκειται για ένα κοκτέιλ έμπνευσης και παραγόντων, όπου η αυθεντικότητα και το τεχνητό πάνε μαζί. Υπάρχει μία αρχή και μία βάση, η οποία είναι φυσικά το σενάριο, γύρω από το οποίο υπήρξε μία γόνιμη συζήτηση μεταξύ μας και ακριβώς επειδή η βάση ήταν πολύ καλή, έγινε και η δική μου δουλειά πάρα πολύ εύκολη», ανέφερε ο Ματ Ντίλον, λέγοντας πως αυτό που ψάχνουν οι ηθοποιοί άλλωστε, είναι ένα σενάριο που θα δημιουργεί συγκινήσεις. Τόνισε ωστόσο ότι ήταν πρόκληση για τον ίδιο και για έναν ακόμη λόγο: Εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι κλειστοφοβικός.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Υπενθυμίζεται ότι τo 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φιλοξενεί αφιέρωμα στον πολυπράγμονα Δανό καλλιτέχνη Γέσπερ Γιουστ, προβάλλοντας συνολικά 18 μικρού μήκους ταινίες του.
Η ταινία με τίτλο Interfears (2023) και πρωταγωνιστή τον Ματ Ντίλον, προβάλλεται με τη μορφή οπτικής εγκατάστασης στο MOMus- Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι για όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, από τις 10 το πρωί έως τις 10 το βράδυ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ