Αρχική Οικονομία Incofruit Hellas: Αλματώδης αύξηση στις εισαγωγές ντομάτας – Η πορεία των εξαγωγών

Incofruit Hellas: Αλματώδης αύξηση στις εισαγωγές ντομάτας – Η πορεία των εξαγωγών

60
0


Με αυξημένους ρυθμούς συνεχίζονται οι εισαγωγές ντομάτας στη χώρα μας, την ίδια στιγμή που οι εξαγωγές κινούνται με αρνητικό πρόσημο. Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Εξαγωγής Φρούτων, Λαχανικών και Χυμών «Incofruit Hellas», καλή πορεία διαγράφει το επιτραπέζιο σταφύλι, ενώ τα φαινόμενα διακίνησης ακατάλληλων φορτίων ακτινιδίων, συνεχίζονται.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τα οποία από την 1η έως τις 27 Σεπτεμβρίου οι εισαγωγές ντομάτας ανήλθαν σε 6.817 τόνους έναντι 2.411 τόνων το 2023, εκ των οποίων από την Τουρκία προήλθαν οι 4.617 τόνοι έναντι 1.779 τόνοι πέρσι. Να σημειωθεί ότι μέχρι 1/9 είχαν εισαχθεί στο σύνολο μόνο 1.018 τόνοι.

Ακτινίδιο: Καμπανάκι από τους εξαγωγείς για τις πρόωρες κοπές

Αντίστοιχα, οι εξαγωγές ντοματών από τις αρχές του 2024  εκτιμώνται σε 29.700 τόνους έναντι 31.300 τόνων (μειωμένες κατά 5,1%) το αντίστοιχο διάστημα 2023.

Αυξημένες κατά 5,8% συνεχίζονται οι εξαγωγές επιτραπέζιου σταφυλιού με τις ποσότητες να ανέρχονται στους 27.472 τόνους από 25.955 τόνους την αντίστοιχη περίοδο του 2023

Σύμφωνα με τους εξαγωγείς, οι τιμές της ντομάτας αυξήθηκαν στις ευρωπαϊκές χώρες παραγωγής τον Ιούλιο, ακολούθησαν τον Αύγουστο και συνεχίσθηκαν και τον Σεπτέμβριο.

Αύξηση για τα σταφύλια

Αυξημένες κατά 5,8% συνεχίζονται οι εξαγωγές επιτραπέζιου σταφυλιού με τις ποσότητες να ανέρχονται στους 27.472 τόνους από 25.955 τόνους την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Τη φετινή περίοδο όπως και τις προηγούμενες παρατηρείται μια απώλεια μεριδίου των ελληνικών επιτραπέζιων σταφυλιών, η οποία όπως εξηγεί ο ειδικός σύμβουλος του Incofruit Hellas, αυτή οφείλεται «τόσο από την προσαρμογή του ανταγωνισμού σε νέες ποικιλίες, με ημερολογιακή κατανομή συγκομιδής τους, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των καταναλωτών εν αντιθέσει με την αδράνεια της ελληνικής παραγωγής, εκτός κάποιων εξαιρέσεων».

Τα ακτινίδια

Η διακίνηση των ακατάλληλων αυτών φορτίων με ακτινίδια (χωρίς να πληρούν τις κατάλληλες απαιτήσεις για βαθμούς ωρίμανσης 6,2% Brix η μέσης περιεκτικότητας ξηράς ουσίας 15%, που προβλέπεται από την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία), σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη, υπονομεύουν όλη την προσπάθεια της χώρας για διατήρηση της φήμης των προϊόντων.

Οι εξαγωγείς αν και χαιρέτισαν την δραστηριοποίηση των αρμοδίων δημόσιων ελεγκτικών υπηρεσιών, με συνέπεια φορτία ανώριμων ακτινιδίων, να έχουν εντοπισθεί, απορριφθεί και δεσμευθεί (δεν πληρούσαν ούτε τον δείκτη σακχάρων ούτε της ξηράς ουσίας), όπως επισημαίνουν «ακόμα δεν έχει δημοσιοποιηθεί η ανακοίνωση των επιβληθέντων προβλεπομένων κυρώσεων σε βάρος των παραβατών, πολύ περισσότερο που καταγγέλθηκαν αφίξεις ακτινιδίων με λάθος σήμανση ως προς την ποικιλία με την πράγματι αφιχθείσα να είναι Hayward, που η ημερομηνία συγκομιδής της είναι η 15/10».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί ο Σύνδεσμος, οι εξαγωγές από 1/9/2024 έως και 27/9/202 ανέρχονται σε περίπου 3.800 τόνους έναντι 2.129 τόνων το αντίστοιχο διάστημα του 2023, οι οποίες κατευθύνθηκαν προς την Ινδία, τις ΗΠΑ, την Αίγυπτο, την Ουκρανία αλλά και προς Βραζιλία και άλλες τρίτες εκτός ΕΕ χώρες.

Πάντως για ακόμη μία φορά εφιστούν την προσοχή των αρμόδιων ελεγκτικών υπηρεσιών στην εντατικοποίηση των ελέγχων, εν όψει της 15/10/2024 ημερομηνίας νόμιμης συγκομιδήςτης κύριας ποικιλίας Hayward, στα σημεία εισόδου και εξόδου της χώρας τόσο για τον έλεγχο  εισαγωγής περιεκτών (bins κ.α) προς αποφυγή μόλυνσης των καλλιεργειών (βακτήριο και τον θάνατο των φυτών ακτινιδιάς που μαστίζει την Ιταλία) όσο και για τον ποιοτικό και υγειονομικό έλεγχο των διακινουμένων-εξαγομένων προϊόντων μας προς αποφυγή δυσφήμησης τους.

«Στόχος μας για μια ακόμη χρονιά οφείλει να είναι η εκμετάλλευση της μείωσης της παραγωγής πράσινων ακτινιδίων της Ιταλίας για διεύρυνση του πελατολογίου των προϊόντων μας, με ταυτοποίηση της προέλευσης τους τυποποίηση και ποιότητα και όχι η  διακίνηση πρώτης ύλης (χωρίς μετασυλλεκτική προστιθέμενη αξία) στο ιταλικό εξαγωγικό εμπόριο για διατήρηση της παρουσίας του στα ράφια των λιανικών καταναλωτικών αγορών», τονίζει ο κ. Πολυχρονάκης.



in.gr